Moderne individualistiske versus tradisjonelle kollektivistiske oppdragelsesverdier. Sammenstilt av Hundeide (2003, 2009) basert på forskning og teoretisering av LeVine, Ochs, Greenfield og Kagitcibasi.
Skjematisk oppstilling - klikk på «Read More»
Skjematisk oppstilling - klikk på «Read More»
Spørreskjema
Eksempler på de mest typiske indonesiske svarene ble da:
"Lære barna respekt og lydighet overfor foreldrene"
"Lære dem høflighet og god oppførsel"
"Lære dem forskjell mellom riktig og galt"
"Lære dem å arbeide"
"Gi dem opplæring/utdanning"
Svarene fra de norske mødrene ble helt annerledes:
"Vi må huske på at foreldrene må respektere barna og forstå at de bare et barn"
"Vise åpenhet og ærlighet overfor barn"
"Lytte til barns signaler og justere seg deretter"
"Lære dem selvstendighet"
(Hundeide 2009:79)
"Lære barna respekt og lydighet overfor foreldrene"
"Lære dem høflighet og god oppførsel"
"Lære dem forskjell mellom riktig og galt"
"Lære dem å arbeide"
"Gi dem opplæring/utdanning"
Svarene fra de norske mødrene ble helt annerledes:
"Vi må huske på at foreldrene må respektere barna og forstå at de bare et barn"
"Vise åpenhet og ærlighet overfor barn"
"Lytte til barns signaler og justere seg deretter"
"Lære dem selvstendighet"
(Hundeide 2009:79)